Rabu, 11 Mac 2009

Maklumat Am

Sempadan Negeri Kedah

Kampung Lahar Minyak merupakan sebuah perkampungan Melayu yang terletak di daerah Seberang Perai Utara. Ia terletak berhampiran dengan bandar kelahiran Perdana Menteri Malaysia yang kelima Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi, Kepala Batas, Pulau Pinang. Nama Kampung Lahar Minyak bukanlah sesuatu yang asing bagi penduduk di daerah ini kerana ia banyak melahirkan tokoh-tokoh agama setempat yang berpengaruh suatu ketika dahulu.
Suatu ketika dahulu juga, ramai dikalangan orang-orang bukan Islam yang memeluk Agama Islam di sini. Justeru, tidak hairanlah kiranya penduduk di sini masih lagi bepegang taat kepada agama dalam menjalani kehidupan harian mereka. Sungguhpun Kampung Lahar Minyak terletak di dalam Negeri Pulau Pinang, ia sebenarnya bersempadan dengan negeri Kedah Darul Khusus. Terdapat sebatang sungai iaitu Sungai Kuala Muda yang menjadi pemisah antara Negeri Pulau Pinang dan juga Negeri Kedah Darul Aman. Sebuah jambatan iaitu Jambatan Merdeka telah dibina untuk kemudahan penduduk kampung.
Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) telah dipertanggungjawabkan untuk mentadbir dan melaksanakan pembaharuan demi keselesaan penduduk di sini. Kampung Lahar Minyak merupakan antara kawasan di Pulau Pinang yang masih lagi mempunyai sawah padi. Tidak seperti kawasan lain di Pulau Pinang, sawah padi di kawasan Lahar Minyak masih terus diusahakan sehingga ke hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan